mandag den 27. juni 2011

Kammerjunkere til sommerens hyggestunder

Sommer og sol giver anledning til at bage en omgang kammerjunkere.

Kammerjunkere

Ca. 110 stk.

2 store æg
150 g rørsukker
50 g smør, smeltet og afkølet
200 g hvedemel
100 g grahamsmel
1 tsk. bagepulver
¼ tsk. fint salt
1 tsk. god vanilje sukker
Citronskal fra 1 citron

Forbagning: ca. 20 min ved 175o.
Bagetid: ca. 15 min ved 175o.

Pisk æg og sukker sammen i ca. 4 min.
Tilsæt smeltet, afkølet smør.
Bland mel, grahamsmel, bagepulver, salt, vaniljesukker og citronskal og vend det i dejen.
Ælt dejen let sammen og lad den hvile tildækket i køleskabet i ca. 1 time.
Del dejen i 3 portioner og form dem til stænger (ca. 40 cm lange).
Læg stængerne på en plade med bagepapir og forbag dem i ca. 20 min. Midt i ovnen.
Stil pladen på en rist et par minutter for at køle af.
Skær stængerne i ca. ½ cm tykke skiver.
Læg skiverne på bagepapiret og bag kammerjunkere færdige (ca. 10 min) midt i ovnen.


Vupti... Så er der til koldskål, en lille godbid til kaffen og som snack til hyldeblomstisen.
De her kammerjunkere er hurtige at bage…. De skal nemlig ikke trille i små kugler og deles. Nej, lange stænger som bare skal skæres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.