mandag den 14. maj 2012

Nydningen


Hedder det det??? Nå. Men skidt, det kalder jeg det.

Jeg har lavet hyldeblomtis. Og det smager godtJ

Jeg bruger altid ismaskinen, når jeg laver is. Det giver mig mulighed for at tilsætte mælk, sådan at det ikke bliver en kaloriebombe. Ikke at vi tit laver is, men det er rart at kunne nyde det med god samvittighed.
– Men ikke mindst: Det smager godt.
Min ismaskine har jeg haft i 12½år, jeg fik den da vi havde kobberbryllup. Og den ligger altid klar i fryseren, hvis vi skulle få lyst til is.

Jeg laver bl.a. vaniljeis, jordbæris, daimis og chokoladeis. Ismassen står og modner i køleskabet en nat, når jeg laver vaniljeis.

Sidste år begyndte jeg med at lave hyldeblomstis. Til at starte med, smagte det enten for fed eller for meget af hyldeblomst. – Nu synes jeg, at jeg har ramt den smag, som vi ønsker.


Italiensk hyldeblomstis (fra Jylland)

3 æggeblommer, past.
150 g rørsukker
2 dl konc. hyldeblomstsaft
½ l sødmælk
¼ l piskefløde, letpisket
Evt. citronsaft

Pisk æggeblommer og sukkeret godt.
Tilsæt hyldebærsaft og mælken, rør rundt.
Vend den letpiskede flødeskum i.

Smages til, måske skal der lidt mere rørsukker i, eller måske lidt citronsaft (Forstærker smagen af hyldeblomst) Den skal smage godt af hyldeblomst, da lidt af smagen forsvinder ved nedfrysningen.

Hæld massen i ismaskinen og kør indtil den er færdig.
Spises med det samme eller fryses.

Mmmmm. Isen er færdig
Vi nyder den med hjemmebagte kammerjunkere, for at give lidt sprød til.
I aften har vi nydt en blåbærbalsamico som har virket som en syre.

Og det var ikke så ringe....

God aften til jer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.