mandag den 24. februar 2014

Tzatziki med glaskål og gulerod

Tilbage i økologiske grønsagskassen var en glaskål og en kålrabi.... Og så er det jo at man skal til at tænke....


I mit hoved er kålrabi noget køerne og grisene fik i min barndom og ikke menneskemad. Men jeg fandt en opskrift på kålrabien, hvor de skulle blive til grovfritter. Kålrabien skulle skæres i tern, vendes i mel og ovnbages....
- Det var ikke vores livret..... Vi synes, fritterne smagte af mel... Jeg tror, næste gang, vender jeg kålrabistykkerne i lidt olie og bager dem.
 

Tilbage var glaskålen, hos "Sæson for smag", fandt jeg noget om glaskål og en opskrift som jeg tog udgangspunkt i.

Tzatziki med glaskål og gulerod


2 dl græsk yoghurt
1 fed knust hvidløg
 Salt og peber
1 lille bundt purløg
½ lille glaskål,
1 mellemstor gulerod

Skær top og bund af glaskålen og skræl kålen med en stor køkkenkniv. Riv den groft.
Riv gulerødderne groft.
Rør og smag yoghurten til med hvidløg, salt, peber og purløg
Vend glaskål og gulerod i yoghurten.

Salaten smager rigtig dejlig, og det synes hele familien også.

hg 
Jeg tænke på, hvad er glaskål i grunden? Jeg fandt ud af at glaskål er i familie med kål og at den er fyldt med vitaminer, mineraler, phytokemikalier og fibre.

Glaskålen indeholder en gruppe af de kræftforebyggende phytokemikalier, hvoraf især sulforaphanen er interessant.  Sulforaphan kan aktiverer dannelsen af en række afgiftende enzymer, der er i strand til at opsamle uopløselige kræftfremkaldende stoffer og transportere dem ud af kroppen.
Sulforaphan aktiveres kun, hvis kålen varmes op, dampes, bages eller på anden måde lige bliver tilberedt ganske kort.
- Det blev godt nok noget faglig snak! Men spændende.

hg

Så næste gang der ligger en glaskål i grønsagskassen, -ja, så går jeg ikke udenom den flere dage ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.