søndag den 17. januar 2016

Stegt laks med portobello og spinat

Stegt laks med portobello og spinat
Før jul havde vores lokale fiskehandler i Silkeborg nogle laks fra Færøerne som skulle være GMO fri. Og min mand og jeg talte om hvordan vi kunne være sikker på at det var korrekt.

Jeg bestiller fisk hos fiskehandleren, Edgar Madsen i Hvide Sande, og her ville jeg forhøre mig om hvordan og hvorledes med de Færø laks.

Her fik jeg fortalt, at der faktisk var en bæredygtig produktion af opdrættet laks i Hvide Sande.

- Det viste jeg ikke. Men Helga, som er indehavere af Edgar Madsen, fortalte:

At laksens foder som er GMO fri. Den opvokser i koldt vand, hvilket påvirker at fisken ikke vokser så hurtigt. Den får motion, hvilket giver fast kød. 

At produktionen er miljøvenlig og bæredygtig.

Firmaet, Langsand, arbejder på at få laksen certificeret bl.a. som ASC fisk. Dvs. at forbrugeren er sikret at fisken er bæredytig opdrættet.

Et at de væsentligste mål med ASC-mærket er at undgå stressede og syge fisk, der kan smitte vilde bestande, at undgå påvirkning af vand- og landmiljø omkring opdrætsstederne, at begrænse forbruget af kemikalier til et absolut minimum samt at sikre gode sociale forhold.

ASC opdrættede fisk fodres med fiskemel lavet fra bæredygtigt fiskeri, og de har mere plads at bevæge sig på en konventinelt opdrættede fisk.

Den laks var jeg simpenthen nød til at bestille.

Vi har en enkelt gang fået øko laks fra Skotland, men der er nu lidt langt, når vi åbenbart har mulighed for at købe bæredygtige opdrættet laks, bare en god times kørsel herfra

Jeg fik laksen leveret, onsdag og jeg må sige:

Hold op en fin, fast laks. Den var virkelig fast og havde en fin farve. Skindet var fint og skællene var nemme at skrabe af. Duftede fint.
Fint skind, jeg er elsker sprødstegt lakseskind

Fin farve og en dejlig fast fisk i kødet

- Jo. Det var langt op til en festmiddag.

Jeg lod mig inspirede af Skagen Food, de har sådan nogle fine billedere. Jeg undlod dog fløden, det var jo onsdag.


Stegt laks med portobello og spinat


2 personer

2 stk. laks med skindet på, á ca. 150 gram
1 bakke portobellosvampe, renset og skåret i tykke skiver
1 løg i tern
2 fed hvidløg, skåret i skiver
1 ps spinat, jeg brugte frossen
Salt og peber

Tilbehør: Løse ris med peberfrugter eller hvad man nu lige har lyst til

Jeg gourmetsaltede laksen. Dvs jeg drysser ganske, ganske lidt salt på fisken, hvorefter jeg lade den trække 10 minutter, før jeg steger den.

Rist portobellosvampene i lidt smør i en tykbundet gryde. Når svampene er ristede, tilsættes hvid- og skalotteløg og krydr med salt og peber. Svits et minutstid.
Tilsæt den frosne spinat og rør rundt. Spinaten koges med indtil stuvningen er kogt godt igennem.

Spinatblandingen smages til med salt og peber.

Steg på skindsiden i olie/smør på en pande. Steg fisken ved moderat til høj varme i ca. 3-4 min. (afhængig af tykkelse).
Vend fisken når skindet er sprødt og gyldent og steg derefter i meget kort tid på den anden side.
Krydr med friskkværnet sort peber og server straks.


hg
Vil du læse mere om laksen, kan du gøre det her og her:
  
Har du fået lyst til at smage og købe laksen, sender Edgar Madsen fisk rundt til hele landet for 50 kr.
Og man kan nu få mange andre slags fisk og skaldyr end laks hos dem. Der er mulighed for at melde sig på en mailliste og så får man en opdateret liste med fiskepriser, hver uge.

Om jeg er sponseret? Nej. Jeg er en tilfreds kunde.

Et par af halerne blev sammen med torskepluk lavet i fiskedeller og børnebørnene er vilde med dem. Både til aftensmad, et par før de skulle i seng. Og så mente de at de skulle have fiskefrikadeller til morgenmad også.

Og der ligger da laks i fryseren til et par gange mere :-)

God søndag til jer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.